1. Generelt for alle oppdrag
Oppdragsgiver kan gi oppdrag til Leverandør muntlig eller skriftlig. Dersom ikke annet er avtalt eller forespurt fra Oppdragsgiver, vil arbeidsoppgaver som tar mindre enn 3 timer å utføre faktureres etter medgått tid. For arbeidsoppgaver som tar mer enn 3 timer å utføre, vil Leverandør og Oppdragsgiver bli enige om oppgavene skal estimeres eller faktureres etter medgått tid.
Leverandør forplikter seg ikke til en fast leveringstid på oppdrag, med mindre det foreligger en skriftlig avtale på dette. Leverandør vil derimot holde Oppdragsgiver oppdatert om oppdragets fremdrift.
Alle sensitive opplysninger delt mellom Oppdragsgiver og Leverandør skal behandles konfidensielt, også etter at avtalen opphører. Alle avtaler mellom Oppdragsgiver og Leverandør kan sies opp skriftlig av begge parter, og oppsigelsen gjelder fra og med påfølgende måned.
2. Design og utvikling
Alle webdesign og utvikling oppdrag som blir utført for Oppdragsgiver blir sendt til korrektur eller godkjenning før lansering, med mindre annet er avtalt. Dette gjelder ikke endringer som gjøres direkte på Oppdragsgivers nettside eller applikasjon.
Oppdragsgiver kan godkjenne oppdraget skriftlig eller muntlig. Etter godkjenning anses oppdraget som avsluttet, og eventuelle endringer vil anses som nye oppdrag.
Ved alle former for utvikling og programmering, forholder Leverandør seg til standard funksjonalitet for publiseringsløsningen, butikkløsningen, programvaren og eventuelle utvidelser og tredjeparter som benyttes. Dersom Oppdragsgiver ønsker avvik fra standard funksjonalitet må dette avtales skriftlig før oppstart av oppdraget.
Integrasjoner med tredjeparter eller installasjon, oppsett og tilpassing av programvare, utvidelser og tredjeparter som ikke er nevnt i avtalen, anses som nye oppdrag. Det samme gjelder ved produksjon og publisering av innhold, samt oppsett, tilpassing, gjennomføring eller gjennomgang av importer, eksporter og rapporter.
Eksempler på integrasjoner som ikke er en del av standard funksjonalitet for en butikkløsning er integrasjon med leverandører, distributører, regnskapsprogrammer, betalingsløsninger, verktøy for lagerstyring, m.fl.
3. Markedsføring
Leverandør kan ikke garantere resultater for noen av sine markedsføringstjenester, herunder søkemotoroptimalisering (SEO), Google Ads, LinkedIn Ads og Amazon-optimalisering (AEO).
Leverandør vil jobbe for å oppnå best mulige resultater for Oppdragsgiver, men kan ikke garantere for spesifikke resultater, da dette avhenger av faktorer utenfor Leverandørs kontroll.
Leverandør er ikke ansvarlig for eventuelle endringer i algoritmer, retningslinjer eller andre faktorer hos tredjeparter som kan påvirke resultatene av markedsføringstjenestene.
Oppdragsgiver er selv ansvarlig for å sikre at alt innhold som publiseres er i tråd med gjeldende lover og regler, herunder markedsføringsloven, personopplysningsloven og åndsverkloven.
Leverandør har rett til å avslutte samarbeidet umiddelbart dersom Oppdragsgiver ber om markedsføring som strider mot gjeldende lover og regler, eller Leverandørs etiske retningslinjer.
4. Driftsavtale
Leverandør tar backup av filer og database for alle nettsider og nettbutikker som er på Leverandørs servere. Leverandør tar ikke ansvar for tap av data, men vil gjøre sitt ytterste for å sikre Oppdragsgivers data.
Oppdragsgiver kan be Leverandør om tilgang til filer og database, slik at Oppdragsgiver selv kan sikre seg med ytterligere backup, dersom det er ønskelig.
Driftsavtalen kan sies opp skriftlig av begge parter, og oppsigelsen gjelder fra og med påfølgende måned. Ved oppsigelse vil Leverandør gi nødvendige brukerrettigheter til Oppdragsgiver slik at nettsiden-/nettbutikken enkelt kan settes opp på ny server.
Om komplett backup av filer og database er ønskelig, sender Leverandør siste tilgjengelige backup av filer og database (faktureres etter medgått tid) til Oppdragsgiver.
4.1 Avtalevarighet
En driftsavtale med Mementor faktureres månedlig og løper 12 måneder fra avtalen inngås om ikke annet avtales. Deretter fornyes avtalen automatisk til gjeldende pris for ytterligere 12 måneder av gangen frem til oppsigelse.
En oppsigelse må sendes til Mementor AS skriftlig per e-post (hjelp@mementor.no) seneste én måned før avtaleperioden utløper for å unngå start av ny 12 måneders avtaleperiode.
Ved oppsigelse faktureres gjenstående periode av inngått avtale.
5. Fakturering
Leverandør har en fast timepris på kr 1399 eks. mva, og vil varsle Oppdragsgiver ved en eventuell prisoppgang. Timeprisen gjelder alle av Leverandørens tjenester.
Alle estimerte oppdrag faktureres normalt sett før oppstart, med en betalingsfrist på 10 dager. Øvrige oppdrag og møtevirksomhet etterfaktureres normalt sett etter medgått tid. Leverandør står fritt til å utsette oppdraget til fakturaen er betalt i sin helhet.
Ved forsinket betaling skal Oppdragsgiver betale en forsinkelsesrente av det forfalte beløp i henhold til lov om renter ved forsinket betaling. Leverandør kan ved slike tilfeller stoppe alle løpende oppdrag og ytelser for alle aktive avtaler mellom Leverandør og Oppdragsgiver, inntil riktig betaling foreligger.
Ved midlertidig eller permanent stenging av nettside eller applikasjon, skal Leverandør varsle Oppdragsgiver minst 14 dager i forkant av stengingen.
6. Endringer i avtalen
Leverandør står fritt til å gjøre endringer i Dokumentet, men skal varsle Oppdragsgiver ved betydelige endringer.
Oppdragsgiver er forpliktet til å holde seg oppdatert på innholdet i Dokumentet. Dokumentet vil alltid ligge oppdatert på Leverandørs nettside.
7. Mislighold og tvister
Oppdragsgiver skal varsle skriftlig til Leverandør om eventuelle mangler i leveransen, senest innen 14 dager etter at oppdraget er fakturert/levert til Oppdragsgiver, hvis ikke anses oppdraget som fullført og godkjent av Oppdragsgiver.
Dersom Oppdragsgiver mener det foreligger et mislighold i henhold til avtalen, må det umiddelbart sendes en skriftlig reklamasjon til Leverandør. Dersom Oppdragsgiver og Leverandør ikke kommer til enighet gjennom egne forhandlinger, skal tvisten avgjøres av domstolen ved Oslo Tingrett som verneting.
Ved spørsmål til Dokumentet ta gjerne kontakt med oss på telefon 22 12 00 91 eller på e-post til hjelp@mementor.no.